Zorgverzekering zonder adres, vaste woon of verblijfplaats

Geen woonadres en wil je een zorgverzekering afsluiten zonder adres? Doet je zorgverzekeraar moeilijk? Geen nood. Er zijn toch goede mogelijkheden voor een zorgverzekering zonder adres.

Sinds 2016 is het hebben van een vast woonadres verplicht voor het afsluiten van een zorgverzekering. Maar via een omweg is een zorgverzekering zonder inschrijfadres toch mogelijk. Heeft u namelijk geen officieel woonadres, dan kunt u via elke gemeente in Nederland gratis een adres krijgen door middel van een officieel briefadres.

Met een officieel briefadres of postadres kunt u wel een zorgverzekering aanvragen en dus ook zorgtoeslag aanvragen. Een officieel briefadres krijgt u bij de gemeente of regelt u via kennissen, vrienden of familie. Hier zijn verder geen gevolgen voor. U maakt uw briefadres bekend via de gemeente.

Het aanvragen van een briefadres kost niets. Wel is het zo dat dit in de ene gemeente makkelijker te regelen is dan in de andere gemeente. Kijk bijvoorbeeld naar de verschillen in de informatie van de Gemeente Amsterdam of Rotterdam.

Zorgverzekering zonder adres, vaste woon of verblijfplaats

Zorgverzekering zonder vaste woon of verblijfplaats

Zorgverzekering zonder gba? Een zorgverzekering is ook mogelijk zonder een vast adres, gba inschrijving of een vaste woon of verblijfplaats. U moet hier wel iets voor doen. U moet namelijk een officieel postadres regelen. Dit kan via kennissen of als dat niet kan via de gemeente. U moet het briefadres altijd melden bij een gemeente.

Verzekerd zijn zonder vast adres is een goede oplossing. Je kan hierbij kiezen voor een postadres of zoals de overheid dat tegenwoordig noemt: briefadres. Dit adres komt dan in het GBA of BRP te staan als jouw postadres.

Zorgverzekering Aanvragen

Briefadres gba

Een briefadres is een speciaal adres waar je de post van de overheid kan ontvangen. Bijvoorbeeld post voor je toeslagen, belastingen, stemkaarten en brieven van de gemeente. Hieronder valt ook de zorgverzekering. Sinds 2016 is er namelijk een speciale regeling voor mensen zonder woonadres.

Het briefadres schrijf je wel gewoon in bij het GBA of zoals dat tegenwoordig wel heet: de BRP (Basisregistratie personen). Hier is de uitleg van de overheid zelf:

Een briefadres is alleen een administratief adres, u woont hier niet. Het is het adres van een familielid of kennis die er voor zorgt dat u post ontvangt van officiƫle instellingen. Bijvoorbeeld een oproep voor verkiezingen of post van de Belastingdienst. Deze persoon moet ervoor zorgen dat u de post persoonlijk ontvangt.

Zo'n briefadres heeft verder geen nadelen voor de persoon bij wie u zich kan inschrijven voor een briefadres. Het heeft geen nadelen voor belastingen, toeslagen, uitkeringen enz. Het voordeel is dat je een briefadres kan gebruiken om toeslagen te ontvangen, bijvoorbeeld voor de zorgverzekering. Je kan helaas geen uitkering aanvragen op je post- of briefadres, want je bent niet een echte bewoner op dat adres. Om een uitkering te ontvangen moet je er namelijk wel officieel wonen. De echte bewoner heeft natuurlijk nog altijd gewoon recht op uitkeringen. Maar zoals gezegd: voor het ontvangen van je zorgtoeslag en je zorgverzekering heb je alleen een briefadres adres.

  • Een briefadres is een officieel postadres voor jou en de overheid. Je schrijft je briefadres dus in bij de gemeente bij het BRP, het vroegere GBA. Zo weet de overheid en de zorgverzekeraar waar jij je briefadres hebt.
  • Stel je je huis beschikbaar voor iemand als post of briefadres, dan is dat natuurlijk erg sociaal. Je kan het alleen niet meer dan voor 2 personen tegelijk doen.
  • Ben je dakloos of thuisloos en kan je niemand vinden die je kan helpen, dan kan ook de gemeente je een briefadres geven. Je hebt in dit geval ook vaak recht op een daklozenuitkering, maar dat is alleen zo als je in 1 van de 4 grote steden registreert.

Zorgverzekering zonder BSN

Heb je geen bsn nummer dan kan je ook geen basisverzekering afsluiten. Wel zijn er speciale verzekeringen voor mensen uit het buitenland, bijvoorbeeld voor mensen zonder verblijfsvergunning. Maar heb je hier geen geld voor, dan heeft jouw dokter of ziekenhuis recht op een vergoeding via het CAK. Jouw rekening wordt dan voor jou betaald.

Dit geldt overigens alleen bij medisch noodzakelijke hulp. Die kosten moet je in principe zelf betalen maar als je dat niet kan en niet doet, dan krijgt de zorgverlener deze voor 70% tot 100% vergoed via het CAK. Je moet hiervoor een officiƫle brief vaak sturen naar de dokter of ziekenhuis met de mededeling dat je geen verblijfsvergunning hebt en onvoldoende geld om de rekening te betalen. Dan ben je er vaak meteen vanaf.